Paxos en Antipaxos

3 oktober 2023 - Párga, Griekenland

Vrijdag 29 september

2 kleine eilandjes die al lang op ons verlanglijstje staan Paxos en Antipaxos. Een bootexcursie met onderweg gelegenheid om te zwemmen bij de blue caves. We voeren langs Antipaxos (5 km²). Het eilandje heeft een handjevol inwoners.  Door naar Paxos waar we 2 uur werden " vrijgelaten" in Gaios, de hoofdstad. Een leuk stadje, bomvol met tavernes en souvenirwinkels. Leuk om doorheen te kuieren en er lagen 2 caches. Op de terugvaart wordt er spontaan gedanst en ook ik word meegetrokken door een aantrekkelijke griek voor een ķort dansje. Leuk die griekse dansen.

IMG_20230929_162518              IMG_20230929_163650

Nodigt uit om mee te bewegen en te klappen. Al bij al ruim 5 uur op de boot gezeten, wij zwommen niet. Een cruise of sparen🤭 voor een boot zit er niet in voor ons, varen is niet onze hobby. Overigens was het de laatste excursie, ook hier eindigt het seizoen. Prachtig weer gehad.

30 september

Een ritje door het landschap, we zien wel wat we tegenkomen. Een mooi kerkje van Agia Barbara en het kasteel van Anthoussa, ook wel het kasteel van Ali Pasha genoemd. Het indrukwekkende kasteel van Anthoussa ligt op de top van een heuvel tussen Parga en Agia. Dit kasteel is tot op de dag van vandaag in goede staat bewaard gebleven en domineert de hele regio. Het werd gebouwd door Ali Pasha, de Turkse gouverneur van Ioannina in 1814 om het gebied, de zee en vooral de stad Parga te beschermen tegen de Ottomaanse aanvallen. De bloeiende tijm kleurt het landschap paars en de netten hangen klaar voor de olijvenoogst.

IMG_20230930_143510       IMG_20230930_131633 DSC02715

Richting AGIA ..... waar helaas alle tavernes gesloten zijn ivm siësta. We gaan richting strand maar komen terecht op een heel slecht begaanbare weg met keien en gaten, er komt geen einde aan, omkeren heeft ook geen zin want we zitten over de helft als we aan de voorbumper schade rijden, takken krassen langs de zijkant. Oeps dat gaat geld kosten. Zogauw we op de asfaltweg komen besluiten we terug te rijden naar ons appartement. We zijn een beetje beduusd van het avontuur😰😰😰

1 oktober.

Vandaag doen we een " stadswandeling" Parga. Er zijn ook straatjes zonder tavernes en souvenirwinkels, niet veel maar toch. De grootste toeristen drukte is voorbij. Nog niet ontbeten dus doen we dat buitenshuis en als "echte" griek kiest Theo voor een Engels ontbijt. We zoeken het appartement waar Rob en Bernite vorige week zaten..... pfff een aardige klim.

IMG_20231001_115446Onze ruggetjes vragen regelmatig om een pauze en och hoe vervelend, we strijken neer op een terrasje met prachtig uitzicht.  IMG_20231001_135246

Ik probeer op de zwart wit fototoer te gaan. We hebben weer prachtig weer en de trompetplanten bloeien nog uitbundig.

IMG_20231001_125036IMG_20231001_112841      DSC00033 We verlengen ons verblijf in Parga met 3 nachten, het is echt genieten hier.

2 oktober

Heerlijk, we doen alles op ons gemakske! Koffie, krantje, douchen, ontbijten en soms is dat zels rond 12 uur. Autotocht gemaakt naar Souli watermills. Een prachtig stukje natuur. Ik denk dat we er nog een keer teruggaan. Waterschoenen aan en lekker door de rivier Acheron lopen op zoek naar kikkers, salamanders en alles wat we tegenkomen. Ik dacht vanmiddag een boomkikkertje gezien te hebben. De rivier Acheron is bekend uit de Griekse mythologie en was één van de vijf rivieren van de Griekse  onderwereld. Hier werden de zielen van de doden overgedragen aan de sombere en angstaanjagende Charon die hen van de aarde naar de onderwereld zou begeleiden.

De eigenaars en personeel van de diverse tavernes rondom ons appartement kennen ons inmiddels, stuk voor stuk vinden ze het fantastisch dat Theo zo goed grieks spreekt. De buurvrouw begroet ons met kalimera, kalisperra en kalinighta, ti kannete? We hebben het zo super naar onze zin hier, we blijven ons vergapen aan het mooie uitzicht.

3 oktober

Richting Perdika en Sivota. Een havenplaatsje waar niet veel anders te zien is als tavernes, excursie- en bootjesverhuur en souvenirwinkels. Dus mwwwaaa.... Wel prachtige uitzichten en een oude watermolen gespot.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Linda:
    3 oktober 2023
    Heerlijk om te lezen en de foto's te zien.
    Jullie genieten weer!
  2. Ad:
    5 oktober 2023
    Het verslag weerspiegelt aardig de rust in deze vakantie. Geen lange autoritten dus tijd voor een langzame ochtend, terrasjes, caches, winkelstraatjes en zowaar een boottocht.
    Jullie hebben het weer goed voor elkaar